Jet Investment dovršil prodej Kordárny

< Zpět na výpis článků
letecká_kordarna

(31. října, Brno) Společnost Jet Investment dokončila ke konci října prodej Kordárny Plus thajskému petrochemickému gigantu Indorama Ventures. Na českém trhu fúzí a akvizic se jedná o jednu z letošních středně velkých transakcí, v historii brněnské investiční společnosti pak o její zatím nejúspěšnější projekt.

Jet Investment držel česko-slovenského výrobce technického textilu a chemického vlákna se 786 zaměstnanci celkem osm let.

Prodej Kordárny strategickému partnerovi je logickým vyústěním úspěšné restrukturalizace, kterou jsme zahájili v roce 2010. Z pohledu návratnosti investovaného kapitálu je tato investice jedna z nejzajímavějších v historii Jet Investment. Co mě na tom těší nejvíce, je, že se nám v Kordárně podařilo implementovat vizi a procesy, které přispěly k jejímu růstu. Pevně věřím, že konsolidace Kordárny v rámci petrochemických aktivit nového vlastníka povede k růstu jejího významu na globálním trhu,komentuje prodej Igor Fait, Managing Partner Jet Investment.

Společnost se dvěma výrobními závody ve Velké nad Veličkou a slovenské Senici je předním evropským producentem kordových a séglových tkanin pro výrobu pneumatik a dopravníkových pásů s potenciální roční výrobní kapacitou až 50 000 tun. Produkty Kordárny putují do více než 15 zemí v Evropě, Severní a Jižní Americe a Asii. Kordárna sídlí v srdci evropského automobilového průmyslu, v okruhu 500 km mají své závody klíčoví výrobci pneumatik i automobilů.

Jet Investment spolu s finančními partnery převzal 100 % akcií Kordárny v roce 2010 v insolvenci. Jednalo se o historicky první soudem povolenou reorganizaci podniku v Česku, obecně je považována za jednu z neúspěšnějších reorganizací vůbec:

Během osmi let se nám podařilo stabilizovat finanční situaci v podniku, ztrojnásobit prodeje kordů z 6,7 tisíc tun na 21 tisíc tun ročně a prodeje séglů udržet na stabilních 7 tisících tunách ročně. Kordárna také významně přispěla k zaměstnanosti v místním regionu, když pod naším vedením zvýšila počet zaměstnanců o 250 na současných 786. V době krátce po krizi to mělo velice pozitivní vliv na hospodářskou stabilitu místního prostředí,“ říká Marek Malík, Partner v Jet Investment a projektový ředitel, který Kordárnu osm let vedl.

Podnik se sedmdesátiletou historií se dostal do potíží v období finanční krize kvůli neschopnosti splácet masivní investice do výroby vlastního vlákna v senickém závodě, který musel být v roce 2009 úplně uzavřen, samotná textilka z Velké nad Veličkou propouštěla a přišla o většinu obchodních partnerů z řad předních výrobců pneumatik.

Jet Investment se už v prvním roce po převzetí podařilo Kordárnu stabilizovat, jen kordový byznys narostl mezi lety 2010 a 2011 o 53 %. Restrukturalizační strategie Jet Investment spočívala právě v nastartování růstu produkce kordových tkanin, upevnění stávající pozice na trhu séglových tkanin a konsolidaci výrobních procesů.

V roce 2013 se Jet Investment rozhodl prodat výrobu geotextilií pod značkou Texiplast přednímu výrobci geosyntetik Low & Bonar. Jet Investment se tak mohl plně soustředit na rozvoj stěžejního kordového a séglového byznysu, investice do R&D a na obnovení produkce vlastního vlákna v Senici, čímž se Kordárně podařilo stát se jediným integrovaným producentem tkanin v Evropě, který dnes vyrábí vše od vlákna až po tkaninu.

V roce 2013 rozjel Jet Investment v Kordárně zcela nový byznys, produkci karbonových textilií pod názvem KORDCARBON, který během dvou let expandoval nejen v Česku a na Slovensku, ale i v celé Evropě. Produkci hi-tech karbonových textilií, které se mimo jiné používají v automobilovém a leteckém průmyslu nebo v profesionálním sportovním vybavení, Jet Investment v roce 2016 konsolidoval společně s firmami Fiberpreg a Benet Automotive pod křídla své COMPOSITE Group vlastněné fondem kvalifikovaných investorů Jet 1. V těchto třech společnostech dnes probíhá celý výrobní řetězec od výroby vlastních karbonových tkanin, jejich impregnace, až po finální výrobu pohledových dílů pro osobní a sportovní automobily.

Sdílet článek na LinkedIn