Výrobce autodílů Benet mění majitele: miliardáře Faita střídá japonský kolos Teijin

< Zpět na výpis článků
homepage strip 2

Forbes
04.07.2019
Luboš Kreč

Přední evropský výrobce karbonových a plastových exteriérových dílů pro automobilový průmysl Benet Automotive změnil po dvou letech majitele. Z rukou investičního fondu Jet 1, jehož hlavní postavou je brněnský miliardář a průmyslník Igor Fait, přechází pod japonský chemicko-technologický kolos Teijin.

„Nabídku od Teijinu jsme přijali zejména proto, že pod jeho vedením bude Benet součástí jednoho z nejvýznamnějších globálních hráčů v high-tech produktech pro automobilový sektor,“ říká Marek Malík, blízký Faitův spolupracovník a partner společnosti Jet Investment, která firmy z portfolia investičních fondů Jet 1 a Jet 2 spravuje.

 

Podle informací zveřejněných v souvislosti s prodejem má Benet Automotive kolem 720 pracovníků a loni dosáhl na obrat těsně pod miliardou korun. Částka, za kterou Fait a spol. mladoboleslavský podnik s výrobními závody v Česku i Německu prodali, není známa, výše transakce zůstala tajná. 

Jistě ale šlo o vyšší stovky milionů korun, jelikož zisk Benetu před zdaněním a odpisy se v letech 2016 a 2017, ze kterých jsou k dispozici hospodářské výsledky, pohyboval na úrovni 100, resp. 50 milionů korun. Tehdejší pokles v ziskovosti byl výsledkem silného tlaku na růst mezd a zároveň tlaku odběratelů na nižší ceny.

 

Zákazníky Benetu jsou přitom největší evropské automobilky – tradičně má blízko ke Škodě Auto a jejím prostřednictvím ke skupině Volkswagen, dodává ale i pro BMW. Z pohledu brněnského průmyslníka Faita byla akvizice Benetu z roku 2017 logická především kvůli synergiím s jinou firmou, která mu patří – výrobcem technických tkanin Fiberpreg.

Nyní se společnost, kterou do Faitova příchodu ovládal její zakladatel, dnes mimo jiné majitel mosteckého autodromu Josef Zajíček, stane součástí koncernu Teijin. Jde o globální skupinu 170 podniků ve 20 zemích světa, která zaměstnává okolo 20 tisíc lidí a působí v oblastech vysokovýkonnostních vláken, pryskyřice, plastů nebo polyesterových vláken. Konsolidované tržby skupiny dosáhly v minulém roce 8,1 miliardy dolarů.

Prodej Benet Automotive je třetí velkou Faitovou divesticí, loni přešly k novým majitelům společnosti Kordárna Plus a Less&Timber. Igor Fait s partnery spustili Jet 1 v roce 2015 a získali do něj od stovky zámožných investorů bezmála dvě miliardy korun, celková palebná síla překročila tři miliardy. Ty se použily právě na nákup společností jako Benet Automotive. Do jejich portfolia patří také strojírenské skupiny PBS Industry Group, MSV Metal Group nebo Hoeckle Poldi Group.

Loni společnost Jet Investment otevřela druhý fond, pojmenovaný Jet 2, do něhož nashromáždila od soukromých i institucionálních investorů bezmála čtyři miliardy korun. Letos už získali většinový, 55procentní podíl v třebíčském výrobci kogeneračních jednotek Tedom.

 

Igor Fait, jehož jmění loni Forbes spočítal na 2,5 miliardy korun, ovšem není aktivní jen na byznysovém poli, patří také k významným postavám kulturní a mecenášské brněnské scény. Financoval rekonstrukci funkcionalistické kavárny Era nebo nechal nově postavit podle původních plánů známou Münzovu vilu. Provozuje také galerii moderního umění Fait Gallery a v jeho garáži najdete supersportovní vůz McLaren P1.

Sdílet článek na LinkedIn