Používáme cookies.
Souhlasím

S nárazníky ze Studénky jezdí vlaky po celém světě, bývalá vagonka loni utržila přes 800 milionů

< Zpět na výpis článků
_DSC6446 T

ihned.cz
11. června 2016

Autor: Luboš Kreč

 

  • Firma v roce 2011 spadla do insolvence, podařilo se jí ale vrátit zpět na výsluní.
  • Jejím majitelem je investiční fond brněnské skupiny Jet Investment Management.
  • Letos má firma zaděláno na tržby na úrovni 850 milionů a provozní zisk přes 120 milionů korun.

 

Přes travnatý pozemek je zpoza plotu vidět nechvalně proslulý železniční přejezd ve Studénce. Kritické místo, kde naposledy loni v létě zemřeli při srážce pendolina s kamionem tři lidé, by mělo během roku 2019 zmizet, auta začnou jezdit jinudy. Do té doby by se mohla výrazně proměnit i louka, z níž si scenerii častých nehod prohlíží Ivo Lazecký, ředitel strojírenské společnosti MSV Metal Studénka.

„Zvažujeme, že tady vybudujeme úplně nový provoz,“ ukazuje na proluku o velikosti poloviny fotbalového hřiště. Mohly by se tam vyrábět pásové dopravníky do pískoven a cementáren nebo části podvozků pro nákladní vozy. „Je to něco, o čem se bavíme,“ dodává šestačtyřicetiletý manažer, který továrnu, jež je posledním pokračovatelem někdejší vagonky, vede pátým rokem.

To, že v areálu pomýšlejí na stavbu nové haly, ukazuje proměny, jimiž firma v posledních letech prošla. V roce 2011 spadla do insolvence, kam ji stáhly problémy tehdejšího majitele, rumunské skupiny International Railway Systems. V rámci restrukturalizace se podnik ale podařilo očistit, takže od roku 2013 opět vydělává. Jeho majitelem je investiční fond brněnské finanční skupiny Jet Investment Management. „V roce 2015 naše tržby překročily 800 milionů,“ chlubí se Lazecký. Když fabriku přebíral, byl její obrat více než o 200 milionů nižší.

Zisk před zdaněním loni dosáhl bezmála 70 milionů, ovšem jen za cenu toho, že se rozprodaly některé nepotřebné nemovitosti: „Ziskovost nám poznamenal velký tlak dodavatelů na cenu. Letos jsme se rozhodli, že už jim ustupovat nebudeme,“ říká Lazecký. Projekce na letošek říká: tržby 845 milionů a zisk před zdaněním a odpisy na úrovni 120 milionů korun. Výsledky za první tři měsíce naznačují, že plán by měl být splnitelný.

To, co trápí většinu manažerů a podnikatelů, tedy že nemají dost kvalifikovaných pracovníků, Lazeckého tolik nebolí. Společnost aktuálně shání deset lidí, což v celkovém počtu 430 zaměstnanců není nijak závratné číslo. „Snažíme se tady k lidem chovat dobře. Hodně sázíme na to, že když tu pracuje otec a přivede sem syna, pak oba zůstanou dlouho. A předcházíme si i školy,“ vysvětluje ředitel. Několik pozic nabídl i lidem z karvinských dolů OKD, zájem odcházet z krachujícího těžaře ale prý zatím není znát.

Základem výroby MSV Metal Studénka jsou pořád vagonové podsestavy – šroubovky, tažné háky, nárazníky a táhlová ústrojí. Společnost má zákazníky po celém světě, na export míří 85 procent produkce. Na severu Moravy věří, že je čekají časy hojnosti i nadále, protože investice do železnice budou hlavně v EU stoupat, Brusel na ně plánuje poslat desítky miliard eur dotací. „Průměrné stáří evropských nákladních vagonů začíná dosahovat někdy až hranice 25 let, což zvyšuje tlak na obnovu vozového parku, stejně jako na změnu jeho nevyhovující struktury,“ tvrdí Jan Sklenář, který na studéneckou akvizici Jet Investment Management dohlíží.

Naopak starší plány, že Studénka bude vydělávat na dodávkách pro energetický průmysl, šly stranou. „Měli jsme zájem vyrábět výkovky pro ropné plošiny, ale celý ten obor je v útlumu. Totéž platí o těžbě uhlí, kde jsme chtěli posílit dodávky pro důlní vozíky,“ vysvětluje Lazecký, jak nízké ceny ropy a uhlí změnily i obchodní plán jeho společnosti.

Stávající výrobní kapacita fabriky je každopádně na úrovni 900 milionů korun tržeb za rok, což je meta, jíž by továrna mohla dosáhnout během příštího roku. Další růst už zaručí jen investice do rozšíření o nový provoz či nákupu mohutného lisu zhruba za 200 milionů korun, případně ovládnutí jiné firmy. Obě cesty aktuálně Ivo Lazecký s brněnskými majiteli propočítávají.

Článek si můžete přečíst na ihned.cz.

Sdílet článek na LinkedIn